Årsberättelse 2024
Årsberättelsen är kapitel 2 i vår årsredovisning. Kapitel 1 omfattar en beskrivning av Cykelcentrum och återfinns i pdf-versionen av årsredovisningen.
Nedan presenteras de tre delar som vi hittills har identifierat som Cykelcentrums grunduppdrag: långsiktig kunskapsuppbyggnad, samla och sprida kunskap och samverkan med andra aktörer – med ett urval av vad vi har åstadkommit inom respektive område under året. Eftersom denna årsredovisning tar vid där föregående slutade (2023-10-31), finns även aktiviteter från slutet av 2023 med i sammanställningen nedan.
2.1. Långsiktig kunskapsuppbyggnad
Cykelcentrums bidrag till den långsiktiga kunskapsuppbyggnaden har bland annat siktat in sig på ett ökat antal cykeldoktorander. Vi har också, på försök, haft målet att kompetensutveckla trafik- och samhällsplanerare, beslutsfattare och andra i den praktiska verksamheten via en ny utbildningsplattform. Det arbetet beskrivs närmare i avsnitt 2.2.2.
2.1.1. Forskarnätverk
Redan 2019 etablerade Cykelcentrum ett doktorandnätverk, öppet för alla befintliga cykeldoktorander och deras handledare, vid lärosäten runt om i hela landet. Syftet med doktorandnätverket var att erbjuda en nationell plattform för kunskapsutbyte och samverkan.
Lite senare, 2021, skapades ett forskarnätverk för de som har disputerat eller arbetar som forskare inom något ämne med koppling till cykling. Bland annat har flera tidigare doktorander valt att efter disputation ansluta sig till nätverket för seniora forskare.
Från och med 2024 är de båda nätverken sammanslagna. Tanken med sammanslagningen var att erbjuda en kontaktyta mellan doktorander och seniora forskare, att ge möjlighet att träffas över disciplingränser och ta del av varandras kompetens och kontaktnät. Det sistnämnda är extra värdefullt för doktoranderna. Både doktorander och seniora forskare uppmuntras att presentera sin forskning för nätverket, att ställa frågor och diskutera varandras resultat. I dagsläget är totalt 64 forskare, doktorander och handledare registrerade.
Följande lärosäten är för närvarande anslutna till nätverket: Chalmers Tekniska Högskola, KTH, Gymnastik- och Idrottshögskolan, Göteborgs universitet/Sahlgrenska Akademin, Karolinska Institutet, Akademiska sjukhuset, Linköpings universitet, Lunds universitet/tekniska högskola, Luleå tekniska universitet, Umeå universitet, Högskolan Dalarna, Örebro universitet, Jönköpings universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet. Dessutom finns forskare från VTI, Trafikverket, Naturvårdsverket samt konsultföretag och försäkringsbolag som Ramboll, Trafikutredningsbyrån och Folksam.
Utöver svenska medlemmar har en rad utländska cykelforskare och doktorander valt att ansluta sig. I dagsläget är följande utländska parter ansluta: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, IT-universitetet i Köpenhamn, Danmarks Tekniske Universitet, Università degli studi di Perugia, Italien, University of Strathclyde, Storbritannien och University of Palermo, Italien.
2.1.2. Examensarbeten
Cykelcentrum medverkar till att initiera och sprida kunskap från genomförda examensarbeten, bland annat genom information på vår hemsida och i nyhetsbrev. Cykelcentrums föreståndare, Anna Niska, medverkar också i den jury som utser en årlig vinnare av Cykelfrämjandets uppsatsstipendium Länk till annan webbplats..
2.1.3. Utveckling av forskningsresurser
En förutsättning för att kunna bedriva innovativ cykelforskning är tillgången till forskningsinfrastruktur. Inom Cykelcentrums verksamhet ingår därför viss utveckling av teknik, mått och mätmetoder för forskning som kan relateras till verksamheten och som inte kan finansieras via externa projekt. Under året har Cykelcentrum delfinansierat utvecklingen av en portabel utrustning (TrafficLogger) som kan användas för datainsamling av olika variabler relaterade till cykling på landsväg och i stadstrafik. Utrustningen utgörs av en Raspberry Pi med olika sensorer, i en dedikerad låda som kan fästas på olika cyklar, till exempel i sadelstolpen. TrafficLogger kan kombineras med kommersiella produkter som exempelvis en cykeldator eller radar. I dagsläget innehåller mätlådan en lidar- och en ultraljudsensor för att mäta avståndet till objekt till vänster om cykelns färdriktning, som till exempel omkörande eller mötande fordon; en gps och klocka för geo- och tidslokalisering; och en tryckknapp som cyklisten kan använda för att markera händelser, som en omkörning. Beroende på forskningsfrågan kan utrustningen byggas ut med fler sensorer för till exempel ljus, ljud/buller, bild, vibrationer, accelerationer och annat.
TrafficLogger kan via WiFi ansluta sig till ett dedikerat nätverk och på så sätt automatiskt ladda upp insamlade data, samt även hämta nya konfigurationer. Detta innebär att uppdateringar och datasäkring kan ske även på distans.
2.2. Samla och sprida kunskap
En av Cykelcentrums främsta uppgifter är att samla och sprida kunskap, vilket vi gör på många olika sätt och via ett flertal kanaler.
2.2.1. Konferenser, webbinarier och andra publika event
Nedan listas de publika event vi arrangerat eller medverkat i sedan föregående årsredovisning. Cykelcentrums egna webbinarier finns inspelade och är tillgängliga på vår hemsida.
- Transportforum 17–18 januari – Förutom att moderera och medverka i flera sessioner så arrangerade Cykelcentrum en egen workshop – Träffpunkt Cykelcentrum – dag 1 efter ordinarie program. I år testade vi ett nytt koncept, Fish Bowl, med två inledande inspiratörer/provokatörer, Erik Stigell, Naturvårdsverket, och Aako Raoofi, Västra Götalandsregionen, som satte fart på diskussionerna. Det föll ut väldigt väl och blev en ”snackis” på konferensen.
- Eget webbinarium (Cykelns dag 3 juni) – From Theory to Practice: Planning for Human-Scale Mobility. Arrangerades i samverkan med Urban Cycling Institute i Amsterdam och Ghent University. Föredragshållare var professor Carlos Moreno, Paris. Övriga medverkande var: Sílvia Casorrán Martos, Generalsekreterare i Cycling Cities Network i Spanien, Arianna Censi, biträdande borgmästare i Milano, Dr. Luca Bertolini, Amsterdam University samt Dr. Enrica Papa, Westminster University i London.
- Webbinarium i samverkan med Forum Vätternrundan, 19 mars – Utmärkt! För cyklisters säkerhet och framkomlighet i byggskedet, med föredrag av Anna Niska baserat på VTI rapporten om cyklister i byggskedet. Moderator för dagen var Jones Karlström.
- Forum Vätternrundan 14 juni – Forum Vätternrundan i Motala arrangerades av Vätternrundan och Motala kommun med Cykelcentrum VTI, Sweden by bike och Cykelbranschen som seminarievärdar. Anna Niska deltog i en paneldiskussion om hur vi får fler i rörelse för ett hållbart samhälle, men även i ett panelsamtal om cykling och vägarbeten.
- Eget webbinarium, 10 december: Elcykelbatterier – en het fråga. Ary P. Silvano, forskare på VTI, redovisade resultatet av ett strategiskt projekt initierat och finansierat av Cykelcentrum.
Utöver våra egna evenemang har vi deltagit i och presenterat aktuell cykelforskning på exempelvis: - Internationella cykelkonferensen Velo-City, denna gång med temat ”Connect through cycling”, 18–21 juni 2024, i Ghent. Cykelcentrum representerades av Anna Niska som modererade en session om barns cykling och Jones Karlström som presenterade forskning under en posterpresentation.
- Nationella cykelkonferensen – arrangerad av SKR och Trafikverket, 11–12 september i Örebro. Cykelcentrum/VTI hade en bemannad monter. Anna Niska höll föredrag om cyklande vid vägarbeten. Johan Egeskog och Jenny Eriksson höll en workshop om belysning.
- Region Stockholms 10-årsjubileumskonferens för den regionala cykelplanen. Jones Karlström presenterade ett urval av svensk forskning från de senaste tio åren som påverkat möjligheterna att cykla i regionen.
- Webbinariet “Strategic ambitions and KPIs for cycling – inspiration from EU and Sweden” arrangerat av Cycling Embassy of Denmark, 4 november.
2.2.2. Rådgivning och kunskapsspridning
En av Cykelcentrums viktigaste uppgifter är att samla och sprida forskningsresultat. Det gör vi i dagsläget dels via vår hemsida, som varit i drift sedan början av 2018, dels via vårt nyhetsbrev. Men vi gör det även via våra webbinarier, i nätverk och genom kontakter i olika forum där vi bidrar i diskussioner och svarar på frågor.
Nyhetsbrev
Motsvarande information som på hemsidan – om nya publikationer, kunskapshöjande aktiviteter inom cykelområdet och andra relevanta nyheter – sprids via Cykelcentrums nyhetsbrev, som kommer ut med 8–10 nummer per år. Nyhetsbrevet skickas till alla som anmält sig som prenumeranter på hemsidan eller till aktiviteter som Cykelcentrum genomfört. I dagsläget når nyhetsbrevet ca 1 100 prenumeranter. Där ingår drygt 60 medlemmar i vårt nätverk med cykeldoktorander och deras handledare samt seniora cykelforskare. Prenumeranterna finns annars hos konsulter, kommuner, universitet, myndigheter, regioner, försäkringsbolag, intresseföreningar, forskningsinstitut, kollektivtrafikbolag, tillverkare och privatpersoner.
Glädjande är att många också tycks läsa nyhetsbreven. Statistiken visar att vi har både hög öppnings- Länk till annan webbplats. (30–40%) och klickfrekvens Länk till annan webbplats. (ca 30–40%) vilket vi tolkar som att det finns ett stort intresse för det vi gör.
Hemsidan
Hemsidan uppdateras kontinuerligt med relevant information. I mars 2024 färdigställdes och publicerades de nya gränssnittet för hemsidan, med bland annat mer information på engelska för att göra den mer tillgänglig för internationella besökare. Förutom beskrivning av centrumet har vi under året publicerat cykelforskningsrelaterade nyheter samt uppdaterat kalendariet där vi listar kommande evenemang, både centrumets egna och andras. Där har även aktuella publikationer och länkar till databaser presenterats och Cykelforskare i fokus – med seniora cykelforskare från vårt nationella forskar- och doktorandnätverk. Detta är ett sätt att ytterligare synliggöra cykelforskare och deras arbete. De tre sidor som besöktes mest under året, förutom startsidan, handlade alla om vårt internationella webbinarium på World Bicycle Day - From theory to practice: planning for human-scale mobility – med professor Carlos Moreno.
Sedan start (2018-03-19) har vi haft nästan 92 000 visningar på hemsidan, se månadsvis statistik för de senaste dryga fem åren i Tabell 1 nedan. Vi konstaterar att antalet visningar ökar stadigt, vilket vi tar som ett tecken på att fler och fler anser att vi erbjuder relevant information. Vi har dessutom besökare från många andra länder. Förutom Sverige och Norden, ligger USA, Polen, Tyskland och Nederländerna i topp i besöksstatistiken. Under februari 2021 låg vår hemsida nere under flera veckor. I mars 2024 bytte vi plattform från Wordpress med statistikverktyget Jetpack, till SiteVision och statistikverktyget Piwik Pro. Bytet innebar ett glapp i statistiken, framför allt precis vid övergången, men även en nedgång i början av året.
| Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | Totalt | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2018 | 289 | 1185 | 463 | 559 | 538 | 194 | 580 | 563 | 694 | 767 | 404 | 6 236 | |
| 2019 | 826 | 479 | 673 | 642 | 794 | 641 | 254 | 657 | 539 | 569 | 578 | 478 | 7 130 |
| 2020 | 842 | 841 | 929 | 776 | 1627 | 938 | 389 | 690 | 972 | 1635 | 1758 | 1017 | 12 414 |
| 2021 | 987 | 591 | 1438 | 1134 | 3518 | 3627 | 463 | 699 | 952 | 1472 | 1632 | 1038 | 17 551 |
| 2022 | 920 | 1283 | 2573 | 1430 | 1876 | 1365 | 554 | 1051 | 1312 | 1187 | 2357 | 1397 | 17 305 |
| 2023 | 1987 | 2409 | 1913 | 1743 | 2119 | 1961 | 650 | 1156 | 1261 | 1432 | 609 | 615 | 17 855 |
| 2024 | 474 | 440 | 303 | 1807 | 2571 | 1273 | 644 | 866 | 919 | 1393 | 1334 | 1362 | 13 386 |
Digital utbildningsplattform
I Cykelcentrums uppdrag ingår också att stärka kompetensen inom branschen. Det kommunikations-projekt som beviljades finansiering från FORMAS har pågått sedan hösten 2021 och avslutades under våren 2024 med grundkursen Cykeltrafikens grunder. Projektet har syftat till att utveckla en lärplattform där vi skulle samla olika forskningsresultat i vårt nätverk och anpassa till de tänkta målgrupperna. Vår tanke var att med en blandning av bland annat inspelade föreläsningar och videomöten (med möjlighet till diskussion) erbjuda trafik- och samhällsplanerare på olika nivåer, politiker på kommunal, regional och nationell nivå samt handläggare hos olika forsknings¬finansiärer möjlighet att hålla sig informerade om vad som händer inom cykelrelaterad forskning. Förhoppningen var att underlätta deras dagliga arbete genom att erbjuda gratis information i olika format, men på sikt även ett utbud av betalkurser. Poängen var också att formatet skulle vara webbaserat och därför kostnads¬effektivt både för arrangören och deltagarna och lättillgängligt oavsett var i landet man är stationerad samt oberoende av fysiska eller ekonomiska förutsättningar.
Kursen blev snabbt fulltecknad, med 20 deltagare främst trafikplanerare på kommuner, och genomfördes under tiden 29 januari till 11 april. Projektet ledde fram till flera lärdomar, både om själva verktyget, den omfattande arbetsinsatsen som det innebar och valet av målgrupper. Intresset som fanns visade på att det finns en lucka att fylla vad gäller kompetensutveckling för våra målgrupper. Däremot kanske inte Cykelcentrum är rätt arrangör.
VTI-podden Cykelcentrum
Under våren 2023 spelades fem avsnitt av VTI-podden Cykelcentrum in. Därefter har arbetet legat nere på grund av resursbrist. Under hösten 2024 återupptogs emellertid arbetet av Johan Egeskog och fem nya avsnitt spelades in och började sändas med start i mitten av december. De nya avsnitten är något längre och med ett ännu större forskningsfokus.
Övrig kunskapsspridning
För ytterligare kunskapsspridning och för att bidra till att forskningsresultat får en större tillämpning, medverkar Cykelcentrum också vid utbildningar, studiebesök och liknande. Exempelvis medverkade Anna Niska vid ett GNS-möte (Gruppen för Nollvisionen i Samverkan) i Linköping i mars och som gästföreläsare på Linköpings Universitet och berättade då om forskningen kring cyklisters säkerhet. Vi tog också emot Regionala Cykelkansliet i Stockholm då de valde att arrangera en nätverksträff på VTI:s kontor i Stockholm och berättade om den cykelforskning som bedrivs vid institutet.
2.2.3. Strategiska satsningar
Vi utför dessutom vårt uppdrag i Cykelcentrum genom att initiera och genomföra satsningar av strategisk betydelse. Det kan handla om kunskapssammanställningar, omvärldsanalyser eller forskningsstudier som anses vara av vikt för den fortsatta utvecklingen inom området, men där en extern finansiering inte finns för tillfället. Målet är att de strategiska satsningarna ska generera en eller flera större ansökningar för utveckling inom områden där kunskapsfronten bedöms kunna flyttas fram, alternativt motivera varför vidare fördjupningar inom området inte bör göras. Resultatet ska sammanställas i en granskad VTI-rapport.
En strategisk satsning har genomförts under året, som en följd av den verksamhetsföreskrift som av myndigheter tolkats som ett förbud mot att ta in elcykelbatterier i sina lokaler:
- Elcykelbatterier - En het fråga: I en kunskapsöversikt har Ary P. Silvano och Magnus Karemyr undersökt den tillgängliga kunskapen om hur litiumjonbatterier ska förvaras, hanteras och/eller laddas på ett säkert sätt. Han har också granskat om elcykelbatterier sticker ut i statistiken över bränder jämfört med andra fordon och vilka risker som finns med olika typer av batterier.
2.3. Samverkan med andra aktörer
Cykelcentrum erbjuder en plattform för samverkan, eftersom vi ser ett behov av samarbetsytor för excellent och innovativ cykelforskning i Sverige. Vi har bland annat initierat och leder ett doktorand¬ och forskarnätverk (se avsnitt 2.1.1). Vi bidrar också till att både upprätta nya och bibehålla gamla samarbetsformer med problemägare och samarbetsparter på lokal, regional, nationell och internationell nivå. Det gör vi genom att initiera, delta och samverka i olika konstellationer, som vi beskriver nedan.
2.3.1. Forskningsutförare
I tillägg till doktorand- och forskarnätverket erbjuder Cykelcentrum en plattform för samverkan forskningsutförare emellan, genom att initiera forskningsprojekt och arrangera webbinarier och workshops där aktuella forskningsfrågor diskuteras. Även medverkan i Svenska Cykelstäder (2.3.3) ger en möjlighet till samverkan med andra forskningsutförare. Vi har också dialog och utbyte med kunskapscentrumet inom kollektivtrafikforskning, K2, exempelvis genom att arrangera aktiviteter tillsammans och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.
Under 2024 ledde ett intensivt förberedelsearbete till beviljandet av finansiering av ShiftSweden, ett forskningsprogram som leds av IQ Samhällsbyggnad och VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i samverkan med Boverket, Trafikverket, RISE, IVL Svenska miljöinstitutet, Volvos Forskningsstiftelse VREF, Region Skåne, Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Västtrafik.
Ett forskarnätverk med kritisk cykelforskning har uppstått och kan betraktas som en undergrupp till Cykelcentrum forskarnätverk består av forskare från Linköpings-, Örebro-, Jönköpings och Uppsala universitet samt VTI. Cykelcentrum är en del i nätverket.
2.3.2. Nationella cykelrådet
Sedan 2020 är Cykelcentrum en del av Nationella cykelrådet Länk till annan webbplats. då det finns goda möjligheter till synergier och att de båda regeringsuppdragen kompletterar och berikar varandra. Rådet är ett forum för samverkan inom det nationella arbetet med ökad och säker cykling. I det ingår följande organisa-tioner förutom Cykelcentrum: Boverket, Cykelfrämjandet, Finspångs kommun, Folkhälsomyndigheten, Göteborgs Stad, Komexp (Region Värmland och Region Gävleborg), Naturvårdsverket, Svensk Cykling, Svenska Cykelstäder, Sveriges kommuner och regioner (SKR), Trafikverket, Transportstyrelsen, Umeå kommun samt VTI. Rådet leds av Trafikverket och det finns ett stort engagemang i arbetet och ett fokus på cykel som eget färdsätt. Nationella cykelrådet sammanställer vartannat år ett nationellt cykelbokslut och under året har vi arbetat med det första bokslutet sedan den översyn och omarbetning av bokslutets struktur och innehåll som vi bidrog till under 2023: Nationellt cykelbokslut 2023: Hur utvecklas cyklandet i Sverige? Länk till annan webbplats.
Cykelcentrum har bland annat bidragit till att identifiera brister i befintliga mått för cyklingens utveckling i Sverige - dels för att medvetandegöra läsaren, dels för att i samverkan med övriga rådsmedlemmar påtala för ansvariga myndigheter vilka brister som behöver åtgärdas. En mindre och mer informell grupp, där Cykelcentrum ingår, har haft fortsatta och separata diskussioner kring utveckling av mått och mätmetoder för att följa upp aktivt resande och effekterna av det.
2.3.3. Svenska Cykelstäder
Svenska Cykelstäder Länk till annan webbplats. är en förening av kommuner och regioner som målmedvetet arbetar för ökad, bättre och säkrare cykling. Ordinarie medlemmar är 42 svenska kommuner och 6 regioner som vill göra vardagscyklingen mer attraktiv. Föreningen stöds av 7 associerade medlemmar, utöver Cykelcentrum/VTI är det Trivector, AFRY, SWECO, Ramboll, Tyréns och Skandinaviska vägmarkeringsföreningen. Cykelcentrum har, förutom att delta vid nätverksträffar, under året varit aktiv i föreningens digitala forum genom att svara på frågor som berör områden där det finns relevant forskning. Vi delar även information om varandras evenemang i våra respektive kanaler och har regelbundna avstämningsmöten för att diskutera synergier och hur våra olika aktiviteter på bästa sätt kan komplettera varandra.
Cykelcentrum, genom Jones Karlström, sitter också med i juryn för Svenska Cykelstäders Planeringspris Länk till annan webbplats. som delas ut årligen.
2.3.4. Regering och riksdag
Cykelcentrum samverkar med regering och riksdag, bland annat genom att ta emot studiebesök från ledamöter i trafikutskottet, träffa riksdagens cykel¬nätverk och bidra som expertstöd i regeringsuppdrag med koppling till cykling. Under året har vi bland annat bidragit till Nationella cykelrådet (se avsnitt 2.3.2), Transportstyrelsen uppdrag om elsparkcyklar och Folkhälsomyndighetens uppdrag om insatser för främjande av ökad fysisk aktivitet och minskat stillasittande.
2.3.5. Branschkontakter
I dialog med Cykelbranschen Länk till annan webbplats. och cykelturismbranschen ser vi på möjligheter till gemensamma forskningsprojekt och kunskapshöjande aktiviteter. Vi informerar om aktuell forskning och får inspel om vilken ny kunskap som behövs från branschen. Bland annat diskuteras låsningsfria bromsar (ABS), elcykelbatterier, lastcyklar, data från uppkopplade cyklar, lås, parkering, hjälmar, kläder och produkter som gör cyklingen attraktiv och samtidigt mera trygg och säker. Branschrådet som vill verka för minskade cykelstölder och säker/trygg/tillgänglig cykelparkering som bildades 2023, på initiativ från bland annat Cykelcentrum, har fortsatt att träffas och utvecklats. Genom det strategiska projekt om cykelstölder som genomfördes inom Cykelcentrum under 2023, har vi kunnat bidra med värdefullt kunskapsunderlag till branschrådet. Diskussioner pågår om fortsatt samverkan och forskningsbehov inom området och under hösten 2024 beviljade Länsförsäkringsbolagens forskningsfond en projektansökan från VTI för fortsatta studier kring cykelstölder.
2.3.6. Internationellt
Cycling Industries Europe, CIE, är cykelindustrins sammanslutning för att främja cyklingen i Europa. Cykelcentrum har deltagit som representant för forskningsutförare i Sverige och vi tillfrågas om möjlig delaktighet i forskningsprojekt som initieras av CIE. Via Cykelcentrums kommunikationskanaler delar vi information till våra svenska mottagare om de aktiviteter som sker inom CIE. Cykelcentrum kommer dock att lämna nätverket under 2025 för att prioritera resurserna till den nya verksamhetsinriktningen.
Cycling Knowledge Europe – är ett informellt nätverk för Cykelcentrums motsvarighet i andra europeiska länder. I dagsläget (januari 2025) finns åtta medlemmar i nätverket med kunskapscentrum i Danmark, Tyskland, Österrike, Frankrike, Flandern (i Belgien) och Nederländerna. Nätverket som formerades under 2022 har fortsatt att träffas digitalt varannan månad för att utbyta kunskap och erfarenheter och diskutera gemensamma utmaningar i de medverkande länderna. Under Velo-City-konferensen i Leipzig 2023 lanserades nätverket officiellt i en session om kunskapsöverföring och kapacitetsbyggande. Detta initiativ följdes upp av två gemensamt arrangerade sessioner under Velo-City konferensen i Ghent 2024: ”How municipalities across Europe promote active mobility to school” samt ”Fix the mix! How to make cycling a safe option in mixed traffic. De representanter som var på plats träffades också på ett fysiskt möte i samband med konferensen.
2.4. Ekonomisk uppföljning
I Tabell 2 ges en sammanställning av upparbetningen av 2024 års anslag till Cykelcentrum. Redovisningen är uppdelad enligt de huvudaktiviteter (projekt) som ingår i Cykelcentrums verksamhet, där indelningen återspeglar hur vi uppfattat uppdraget för Cykelcentrum. Medan redovisningen av aktiviteter tar vid där föregående årsredovisning slutade (2023-10-31) omfattar den ekonomiska uppföljningen utfallet från årsskiftet. Upparbetningen över året var något högre än budget.
Huvudaktivitet | Personal | Resor | Övrigt | Totalt | Budget |
|---|---|---|---|---|---|
Ledning, styrning och administration | 938 | 5 | 0 | 943 | 900 |
Konferenser och seminarier | 491 | 23 | 8 | 527 | 500 |
Samverkan och kompetensutveckling | 1 482 | 4 | 55 | 1 542 | 1 400 |
Utveckling av teknik/mätmetoder | 218 | 0 | 10 | 229 | 400 |
Rådgivning och kunskapsspridning | 1 229 | 1 | 18 | 1 248 | 1 200 |
Strategiska satsningar | 612 | 0 | 28 | 640 | 600 |
Summa (tkr): | 4 970 | 33 | 119 | 5 128 | 5 000 |
