Vintern = snö- och ishalka?
Många cyklister väljer att ställa in cykeln för säsongen när vintern närmar sig, eftersom de upplever det alltför osäkert att cykla i vinterväglag. Det behöver inte vara så. Det finns stor potential i att öka cyklingen just på vintern.
Vinterväghållning av god kvalitet är en grundförutsättning för att det ska vara möjligt att cykla vintertid. Forskning visar att en förbättrad vinterväghållning har potential att öka cyklingen vintertid med 18 procent.
Vinterväghållningen har också stor betydelse för att göra det säkrare att cykla vintertid. Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka av is och snö.
I VTI rapporten En modell för säker cykling, som kom 2018 konstaterade forskarna att det är flera sammanlänkade faktorer som påverkar om cyklingen är säker eller inte, nämligen cyklisten, cykeln och trafikmiljön.
Cyklisten måste ges möjlighet att framföra cykeln på ett säkert sätt och använda lämplig utrustning för sig själv och sin cykel. För att cyklisten ska kunna framföra cykeln på ett säkert sätt, krävs även att fordonet anpassas efter cyklistgruppens heterogena behov med avseende på utformning, bromsar, cykeldäck och cykelbelysning. Även trafikmiljön, som länge utformats efter motorfordonens behov, måste anpassas till cyklistgruppens behov. I enlighet med Nollvisionen är det inte acceptabelt att en cyklist som begår ett misstag straffas med en allvarlig skada eller i värsta fall döden. Istället måste vi sträva efter att åstadkomma en säker trafikmiljö för alla.
I den modell för säker cykling som de tog fram pekar de på behovet av samverkan mellan många aktörer. De som särskilt pekas ut är statliga/regionala myndigheter, försäkringsbolag, kommuner, skola, ideella organisationer och cykelbranschen, som tillsammans kan titta på transportsystemet i sin helhet för att skapa ett system för säker cykling.
Sopsaltmetoden är en metod för att hålla cykelbanor öppna på vintern, med fortsatt god komfort. VTI tillsammans med Karlstads kommun har tagit fram en handbok för hur metoden fungerar, med för- och nackdelar, samt praktiska tips. Med rätt utförd sopsaltning kan cyklisterna erbjudas isfria cykelbanor året runt. Kopplat till handboken finns även ett antal informativa videor där specifika moment beskrivs. Länk finns nedan.
Det är inte bara halkan som innebär en risk för vintercyklisten. Mörkret är också en försvårande faktor på vinterhalvåret. Väl upplysta cykelbanor är inte möjligt att få till överallt, men att se, för att kunna undvika hål och hinder, och att synas för andra trafikanter minskar självklart olycksrisken. Där har forskarna testat och sammanställt vilka vinterdäck, vilken belysning och vilken typ av reflexer som är bäst. Läs mer om det i sammanställningarna nedan.
Titta också gärna på videon Tre tips för vintercykling. Länk till annan webbplats.
Nedanstående publikationer är bara ett urval som är relaterade just till vinterdrift och cykling, men det finns ju många fler aspekter av cykling.
Du hittar ett större urval här.