Stäng

Rapport från Velo-City 2024

Att göra en Ghent

Trafikmärken visar att cykelbanan är huvudled i Ghent, Belgien. Cyklister i bakgrunden.

Cykelhuvudled i cykelstaden Ghent, Belgien, 2024. Foto: Jones Karlström

Världens största cykelkonferens, Velo-city, gick av stapeln 18- 21 juni. I år var värdstaden för konferensen Ghent, staden som blivit världskänd i cykelsammanhang för sin snabba omställning med små medel. Jones Karlström, Cykelcentrums biträdande föreståndare, ger en kort skildring av sin upplevelse av cykelstaden Ghent i Belgien i samband med Velo-City 2024.

Staden har genomfört omställningen med hjälp av omfördelning av gaturummet från bil till aktiva transporter och det har byggts minimalt med cykelinfrastruktur för att skapa omställningen. Gatorna var bitvis ojämna, ibland belagda med gatsten och hade på sina ställen räls. Staden inom cirkulationsplanen, som är den tekniska termen för regleringen som möjliggjort omfördelningen av gaturummet, var ändå en väldigt fin cykelstad. Utan att ha deltagit i de guidade turerna under konferensen, där tjänstepersoner från Ghent visade och berättade hur mycket biltrafik det varit, så hade det varit lätt att tro att det alltid varit en cykelstad med få bilar. Staden hade dock andra kvaliteter än separata cykelbanor och jämna beläggningar, exempelvis möjligheten att cykla i bredd på gatorna, prata och höra fågelsång. Värden bortom att resan mellan två punkter.

Hela Ghent inryms dock inte inom cirkulationsplanen. Därför var det intressant att höra att ytterligare en cirkulationsplan snart ska implementeras. Under konferensen träffade vi även representanter från andra städer i Europa där nya cirkulationsplaner planerades.