Cykelkonferensen 2025 - Tillbakablick

Anna Niska under cykeltur i Trollhättan.

Anna Niska under cykeltur i Trollhättan. Foto: Jones Karlström

Ännu en inspirerande upplaga av nationella Cykelkonferensen är till ända. Årets konferens hölls 17–18 september i Trollhättan. Konferensen är för dig som jobbar med samhällsplanering och cykelfrågor på kommunal, regional eller nationell nivå. Som vanligt arrangerad av SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och Trafikverket, i år i samverkan med Trollhättans kommun.

I programmet lyftes bland annat frågor om cykelns roll i infrastrukturplaneringen, säker laddning av elcykelbatterier, kombinationsresor, med mera. Programmet var också fyllt med fördjupande pass inom tematiska områden och även en gemensam cykeltur i Trollhättan.

Cykelns plats i infrastrukturplaneringen

Konferensen inleddes med en presentation av Riksrevisionens granskning av regeringens, Trafikverkets och Transportstyrelsens arbete med att uppnå riksdagens målsättningar om förbättrade förutsättningar för cykeltrafiken. Länk till annan webbplats. Rapporten redovisades i maj 2025. Riksrevisionen konstaterar i rapporten att ”Regeringens och de ansvariga myndigheternas åtgärder för att nå riksdagens mål /…/ inte varit effektiva och utvecklingen går åt fel håll.”

I paneldiskussionen som följde Riksrevisionens presentation deltog bland andra Jones Karlström, biträdande föreståndare Cykelcentrum, VTI. I panelen deltog även forskare från Lunds universitet, Trafikverket och Finspångs kommun. Panelen diskuterade hur cykelplaneringen påverkas av dagens styrning och hur spelplanen behöver se ut för att ambitionerna inom cykling ska realiseras med effektiva insatser för cykeltrafiken.

Elektrifiering i cykelpraktiken

Efter lunch berättade MSB Länk till annan webbplats. om sitt regeringsuppdrag om vägledning för säker laddning och användning av elfordon Länk till annan webbplats., däribland elcyklar. MSB betonade att brand i elcykelbatterier sker relativt sällan och att även om konsekvenserna kan bli stora, behöver frågan hanteras utan att det leder till förbud mot laddning av elcykelbatterier på exempelvis arbetsplatser (vilket vi sett exempel på). MSB gjorde parallellen till spisbränder som sker betydligt mer frekvent, utan att det resulterat i att vi kastat ut våra spisar ur hemmen. Att samla all laddning på ett och samma ställe i ett utrymme med brandvarnare var det som MSB rekommenderade. Ary P. Silvano, forskare, VTI kompletterade med att berätta om den kunskapssammanställning om brand i elcykelbatterier som han gjort på uppdrag av Cykelcentrum.

Andra dagen inleddes med två parallella sessioner. Först Omfördelning av gatuutrymmet och workshopen Ökad kunskap om cykelvägnätet med hjälp av AI. Den senare hölls av Anna Niska, forskningsledare och föreståndare Cykelcentrum, VTI och Johan Egeskog, forskningsingenjör, VTI. Workshopen samlade ca 30 deltagare, som fick dela sina tankar och behov kring datainsamling för drift och underhåll och planering av cykelinfrastrukturen. Deltagarna var mycket engagerade i diskussionerna som gav ett värdefullt bidrag till ett pågående forskningsprojekt om smart teknik för datainsamling på gång- och cykelvägar.

Den andra parallella sessionen var på temat Cykelplanering i glesbygd – tillgänglighet och trafiksäkerhet där bl.a. Johan Egeskog presenterade Katja Kirchers olika normbrytande resultat kring omkörningar av cyklister på landsbygd, eftersom Katja själv hade fått förhinder. Det är tydligt att det finns mycket kvar att göra kring forskning på hur cykling på landsväg kan göras mer attraktivt och säkert. I och med Katjas arbete finns det nu en bättre grundförståelse för cyklisters preferenser och den utsatthet som man upplever som cyklist på landsvägar idag.

Samt tema Likvärdiga villkor och möjligheter att cykla där bl.a. Malin Henriksson och Elisabeth Lång, båda seniora forskare, VTI, presenterade ett projekt om varför låginkomsttagare cyklar mindre än andra grupper. Flera intressanta initiativ presenterades på sessionen. De handlade om hur man praktiskt kan stötta grupper som inte cyklar så mycket idag, som de äldsta grupperna och invandrarkvinnor utan cykelvana. Publiken var engagerad och ställde många frågor till alla presentationerna.

I VTI:s monter fanns Hillevi Ternström från Transportbiblioteket Länk till annan webbplats. vid VTI. Här fick besökarna mer information om Cykelcentrum, VTI:s cykelforskning och vägledning till nya forskningsresultat Länk till annan webbplats..

Nationella cykelkonferensen 2026 är utökad till tre dagar och hålls 25–27 augusti i Stockholm. Missa inte det! Den kommer att bli något alldeles extra, bl.a. med flera engelskspråkiga sessioner alla dagar.