Riksrevisionen hos riksdagens cykelnätverk
Vi har tidigare berättat att Riksrevisionen har granskat regeringens, Trafikverkets och Transportstyrelsens arbete med att uppnå riksdagens målsättningar om förbättrade förutsättningar för cykeltrafiken. Deras granskningsrapport släpptes i mitten av maj.
Den 1 oktober presenterade Riksrevisionen sin granskning för riksdagens cykelnätverk. Trafikverket och Transportstyrelsen var på plats för att kommentera utredningen och även Anna Niska, forskningsledare på VTI och Cykelcentrums föreståndare, var inbjuden för att komma med inspel.
Riksrevisionens kritik är allvarlig och på sin hemsida konstaterar de:
Den övergripande slutsatsen är att insatserna inte har varit effektiva. Exempelvis saknar många sträckor mellan tätorter – där cykeln skulle kunna vara ett konkurrenskraftigt färdmedel – ett trafiksäkert och attraktivt cykelalternativ. Staten har genomfört vissa insatser, men överlag är det få åtgärder som påtagligt bidragit till attraktiv och trafiksäker cykling.
Granskningen visar dessutom på tydliga brister på styrning och genomförande på nationell nivå och listar ett flertal punkter där arbetet har brustit. Den lämnar även flera konkreta rekommendationer, både till regeringen, Trafikverket och Transportstyrelsen och på Riksrevisionens hemsida konstaterar Johannes Österström, projektledare för granskningen:
– Bristerna har i praktiken lett till att cykelinfrastruktur inte håller ihop, att andelen som cyklar inte ökar och att onödigt många cyklister skadas allvarligt på grund av bristande trafiksäkerhet.
Som representant för en forskningsorganisation kompletterade Anna Niska analysen med att behovet av bättre dataunderlag, ökad kunskap och forskning är stort. De flesta indikatorer och mått som följs upp i det nationella cykelbokslutet vartannat år visar på brister som är för stora för att kunna dra några slutsatser om utvecklingen, både gällande cyklingen i stort och antalet olyckor.
- Tack vare att Cykelfrämjandet genomför en enkätundersökning bland cyklister – Cyklistvelometern – finns underlag till flera av måtten som följs upp, men vi borde också kunna presentera fler kvantitativa data på exempelvis cykelvägnätets kvalitet och tillgången på cykelparkering vid kollektivtrafikpunkter. Det är orimligt att en ideell organisation ska ha ensamt ansvar för ett så viktigt kunskapsunderlag, betonar Anna Niska.
Slutligen menade Anna att det saknas ett nationellt mål för ökad cykling. Cykelcentrum, VTI, har i ett regeringsuppdrag tidigare förslagit ett mål om en fördubbling av cykeltrafiken till 2035 Länk till annan webbplats.. Det är uppenbart att de målformuleringar som finns idag inte varit tillräckliga. Ett nationellt cykelmål skulle kanske ge den styrfart som behövs?
- Sverige kan och förtjänar bättre så låt Riksrevisionens granskning bli en väckarklocka för ett mer utvecklat samarbete i cykelfrågor oss transportmyndigheter emellan, för att se hur vi gemensamt kan nå en förbättring. Cykelcentrum/VTI medverkar gärna i en sådan dialog för att se hur vi bättre kan bidra med kunskapsunderlag och långsiktig kompetensuppbyggnad, avslutade hon.
Läs hela Riksrevisionens granskning här. Länk till annan webbplats.
