Avhandling rekommenderar uppdaterade krav

Martin Larsson, VTI. Foto: Annika Johansson, VTI.

Martin Larsson, doktorand vid VTI och KTH, har försvarat sin doktorsavhandling om underhåll, förslitning och bedömning av cykelbanor. Avhandlingen mynnar ut i en rekommendation om att Trafikverkets krav för dimensionering av cykelvägar bör uppdateras.

I Structural design, degradation and condition assessment of cycle paths granskar Martin Larsson skador och skadeorsaker på cykelbanor och utvärderar en ny metod för att tillståndsbedöma cykelvägar. Den nya metoden tar hänsyn till cyklistens komfort vid cyklingen. I avhandlingen presenterar han också bland annat ett antal nya parametrar för att utvärdera hållfastheten på cykelbanor.

De vanligaste skadorna är ojämnheter, längsgående sprickor och kantdeformationer. De vanligaste orsakerna är grävarbeten, trädrötter, tjäle och trafik med tunga fordon. Cykelvägens bärförmåga minskar i närheten av vägkanten och när fuktinnehållet i konstruktionen ökar.

Studien visar också att den granskade metoden för att tillståndsbedöma cykelbanor fungerar väl, både när det gäller bedömning av textur, jämnhet och andra faktorer.

”Avhandlingens slutsatser poängterar att principerna för dimensionering av cykelvägar enligt Trafikverkets krav eller rekommendationer bör uppdateras. Modeller som bättre beskriver tunna asfaltkonstruktioners beteende bör utvecklas, speciellt när det gäller hur de påverkas av klimatfaktorer”, skriver Martin Larsson i avhandlingens sammanfattning.

Länk till avhandlingen: Structural design, degradation and condition assessment of cycle paths Länk till annan webbplats.

Läs en intervju med Martin Larsson på vti.se: ”En något udda fågel på VTI:s Lundkontor” Länk till annan webbplats.

Text: Mikael Sönne