Så blir cykelstaden säkrare

En studie, som VTI deltagit i och som beskrivs som en ögonöppnare för region Stockholm, visade att 7 av 10 skulle kunna cykla till jobbet på en halvtimme, hälften på under en kvart. 

– Det är positivt om fler väljer bort bilen, men det är också viktigt att det blir tryggare att cykla och då krävs insatser både från samhället och cyklisten själv, säger Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar. Länsförsäkringar finansierar forskning kring trafiksäkerhet för cyklister och vad som behövs för att göra cyklingen både attraktiv och säker.

– Ska städer gynna cykling som också är så säker som möjligt behöver samhällsplanerarna tänka mer som en cyklist gör, säger Maria Wedin.

En av studierna från VTI visar bland annat att det finns vissa regler för cyklister som är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott.

– Många cyklister är osäkra på vad som gäller kring cykelöverfarter och andra korsningspunkter, övergångsställen, trottoarer och cirkulationsplatser, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Läs mer

Säkerhetseffekten av ökat cyklande: kartläggning av nuläget för att planera för framtiden